Když pomyslíme na Šerpu, zajisté si představíme silného muže, který nese na zádech těžký náklad, stoupá po svatých svazích Himalájí, krok za krokem, bok po boku se slavnými horolezci, aby dobyli vrcholů těchto záhadných a působivých hor. Šerpové, pocházející z těchto zemí, představují nepostradatelnou pomoc při vynášení věcí do velkých výšek i při zařizování tábořišť pro různé expedice. Protože Šerpa žije celý život ve velkých nadmořských výškách, nemá problém s aklimatizací a má vždy víc síly nežli cestovatelé ze západu, při tom si uchovává své pokorné neokázalé vlastnosti. A co je ještě důležitější v ne právě přátelském prostředí ? Jde o spolehlivého spolupracovníka, který tvrdě pracuje za málo peněz. Jako vzpomínku na tyto dnes už legendární muže jsme dali našemu nejnovějšímu typu stroje jméno SHERPA. Tento stroj je navržen a vyroben tak, aby vystihoval hlavní a základní vlastnosti pravého Šerpy, tj. aby tvrdě pracoval i v těch nejtěžších podmínkách, spolehlivě a s nízkými náklady.
Toto je filozofie, které se držíme od samého počátku a které jsme se plně drželi také u našeho nového stroje Alpina SHERPA vybaveného čtyřtaktním motorem, u vozidla, kterým klasická koncepce sněžného skútru „zastarává“. Pokud na vás čeká skutečně velká práce, pusťte se do ní s Šerpou!
Nová technologie, ale stále se dvěma pásy: tým, který vyhrává, nelze měnit!
„Obuv“, kterou používá náš SHERPA je dosud nepřekonaná – co do tahu, volného pohybu, stability, síly, které je potřeba
vynaložit k řízení, i co do upraveného povrchu. Dvojité široké pásy 2 x 500 x 4000 mm s vynikajícími trakčními
schopnostmi, s dvěmi kloubovými závěsy ATSS, 50 koly s dvojitými vodotěsnými kladkami, a se systémem řízení, který
vám umožní otočit se na místě (jako na obrtlíku). Přesně toto použil náš úspěšný tým na typech Superclass (obchodní
verze pro americký trh). Jedinou změnou u zavěšení přední nápravy je poloměr otáčení, který byl opět snížen, a je 20
procent. Měrný tlak vůči podložce je stále velmi nízký (27 gr/cm2) a zavěšení ATSS umožňuje nakládat na zadní plošinu
tak, aniž by se zvedal „nos“ stroje. I při zátěži několika tun nákladu, umožňuje způsob zavěšení s vhodně umístěným
těžištěm bezproblémové řízení. Pokud si budete ke svému vozidlu chtít pořídit navíc zařízení na úpravu trati nebo vlečné
saně, kupte si VELKÉ.
SHERPA - chrání životní prostředí a šetří vaše peníze
Není to jistě žádné překvapení, a my jsme si toho velmi dobře vědomi, že ochrana životního prostředí a úspora peněz je
něco, co si poněkud odporuje. My jsme však chtěli tuto zákonitost změnit! Nový model vozidla SHERPA je jediné
sněhové vozidlo vybavené motorem, který vyhovuje předpisům Euro-3 i Evropským normám na výfukové emise, které
patří k nejpřísnějším na světě. Jen se nad tím zamyslete: 4-takt, 1360 ccm, 4 válce, s E.F.I. a katalyzátorem výfukových
plynů s dvojitými snímači kyslíku – spolehlivé srdce vašeho „tažného koně“, tichého a čistého, bez zápachu spáleného
paliva, bez znečištění, bez hluku, bez nutnosti vozit s sebou neustále zásobu paliva pro žíznivý sněžný skútr. A získáte
mnohem více nežli se 75 živými koňmi - maximální točivý moment 111 Nm při pouhých 3400 otáček/min., a tím i úsporu
spotřeby paliva na 50%. Motor sněhového vozidla SHERPA je 4 taktní a nepotřebuje olej, protože vystačí s 2 zdvihy;
dochází tak v průměru k úspoře 25 litrů oleje do směsi na každých 100 hodin práce. TCMS (systém monitorování měniče
točivého momentu) spolu s vysoce účinným proměnlivým převodovým poměrem o mnoho prodlouží životnost klínového
řemene a ve stopě tak zůstane ležet mnohem méně prachu z odrolené gumy, a vy tím opět ušetříte peníze na provozních
nákladech. Až ochránci životního prostředí zastaví provoz jiných sněhových skútrů, vy s vaším SHERPOU budete moci
pracovat dál, bez nějakých dalších poplatků, omezení nebo problémů. Pokud chcete být ohleduplní k životnímu prostředí,
jezdit potichu a navíc šetřit peníze, kupte si vozidlo SHERPA !
Nejen svaly, ale i rozum!
Jestliže vám dá SHERPA 1850 Nm čistého točivého momentu na hnacích nápravách, neznamená to, že má jenom „svaly“.
Motor vozidla SHERPA je řízen spolehlivým rozumem nebo, jinak řečeno ECU (elektronickou řídící jednotkou). ECU
pomáhá motoru, aby pracoval rovnoměrně a za každé teploty a v jakékoli nadmořské výšce. A navíc, vše se děje
s ohledem na limity zplodin ve výfukových plynech požadovaných Euro 3, a na šetření palivem. A nakonec, sleduje
parametry provozu motoru, podává informace o možných problémech a ukládá provozní údaje motoru do paměti. Také
převodovka má vlastní „rozum“ - jde o jednoduchý a spolehlivý mikropočítač (TCMS), který zaznamenává a zpracovává
informace z celé převodovky a pomáhá tak zvolit nejvhodnější rychlost pro danou práci, nebo varuje v případě nějaké
nesprávné funkce. Již nedochází k spálení řemenu nebo k plýtvání energií, protože k dvojitým pásům přichází veškerá
energie produkovaná motorem. Profesionální přístrojová deska je spojnicí mezi strojem a řidičem. Je vybavená 13
kontrolkami, ukazatelem teploty i paliva, počítadlem hodin, tachometrem, ukazatelem rychlosti a digitálním měřičem
pachů. Zatím byla podobným vybavením exkluzivně vybavovaná pouze velká sněžná vozidla (rolby). Má to umožnit
řidiči soustředit se na práci a nedělat si při tom starosti se strojem. SHERPA má dost rozumu na to, aby se o sebe postaral
sám.
SHERPA ví, kdo je „náčelníkem“
Vy jste ten, kdo pracuje, kdo tráví čas úpravou tratí v půlnoční temnotě, kdo převáží osoby za sněhové bouře, kdo
zachraňuje zraněné lyžaře v teplotách kolem minus 20°C. Vy jste „náčelník“ a váš SHERPA to velmi dobře ví. Je stvořen
tak, aby pro vás velmi tvrdě pracoval, usnadnil vaši práci, aby se vám dobře a pohodlně jezdilo, a aby byl dlouho
spolehlivý, aniž by po vás chtěl něco výjimečného. Bude vás chránit před chladem pomocí účinných ohřívačů v řídítkách a
v sedadle, dvojitou plošinou pokrytou proti-skluzovým materiálem a s vyhříváním pro nohy, a velkým předním
ochranným sklem. Dvě halogenová světla, s možností dodatečné výbavy zadními pracovními světly, usnadní vaši noční
práci. Kompletně vybavená přístrojová deska podává informace o práci stroje. Vysoce účinný výfukový systém udržuje
hladinu hluku na stejně nízké úrovni jako u moderního osobního auta; dobrý SHERPA nikdy neruší klid hor. Ventily se
samočinným seřizováním, brzdy se samočinným seřizováním, převody bez řetězů a hnací řemen s dlouhou životností, to
jsou jen některé z předností stroje, které vám umožní šetřit peníze i čas. Nebudete muset mít v dílně sadu náhradních dílů,
protože filtry i zapalovací svíčky se mění až po 200 hodinách! SHERPA se stane spolehlivým partnerem při vaší práci a
pomůže vám šetřit čas i peníze. Nemůžete se stát skutečným náčelníkem, když nebudete mít skutečného SHERPU, který
by pro vás pracoval.
Technologie zítřka na strojích dneška
Jde o typ technologie, kterou byste mohli očekávat u ultra-moderní rolby, nikoli na sněžném skútru. SHERPA je vozidlo,
vybavené velmi spolehlivým 4-taktním motorem z lehké slitiny. Zahřívací doba se zkrátila, protože motor je vybaven
elektrickým zahříváním: stačí připojit ke zdroji 220 V střídavého proudu a když se probudíte váš ohřátý SHERPA na vás
už bude čekat. Motor je připojen k CVT (převodovce s proměnlivou rychlostí) pomocí elektricky aktivované spojky. Stačí
pouze stisknout tlačítko pod řadící pákou; „Easy-Shift System“ umožní snadné řazení za jakýchkoli podmínek.
Převodovka CVT sestává ze čtyřramenné hnací řemenice pracující v součinnosti s výstupní řemenicí a s účinným
chladícím systémem. Již není cítit spálená guma a již nedochází k přehřívání spojky. Převodovka je 2 rychlostní, velká a
malá rychlost, neutrál a zpátečka. Převody jsou určené pro velké zatížení, pracující v olejové lázni, s přímým hnacím
převodem bez řetězů a řetězových kol.
Motor, měnitelný převod a převodovka jsou ovládány modulem ADAM (Alpina Drive Assistant Module, který rovněž
zahrnuje systém monitorování měniče točivého momentu TCMS - Torque Converter Monitoring System). Tento modul je
jednoduchým a spolehlivým zařízením propojeným s přístrojovou deskou. A zde uvádíme několik příkladů jeho funkce:
táhnete za sebou 15 lyžařů do kopce a zapomněl jste přeřadit na nižší rychlost nebo spěcháte, abyste uvolnil sněhový
skútr, který uvízl na ploše zamrzlého jezera a nevzpomněl jste si přeřadit na vyšší rychlost? TCMS vás na to upozorní a
naznačí, kterou rychlost je vhodné zvolit; elektrické ventilátory se zanesly vysokou závějí sněhu navátou za noční bouře,
táhnete těžký náklad a provozní teplota motoru je ještě nízká nebo příliš vysoká, není v pořádku hladina oleje? Systém
ADAM vás na to upozorní na přístrojové desce.
Co pro vás může váš SHERPA udělat
Sami jsme se přesvědčili, že SHERPA dokáže udělat prakticky cokoli, ale věříme, že vy sami najdete další způsoby
využití. Pro vás to znamená, že budete mít jediný stroj na mnoho různých činností, místo 3 nebo 4 strojů, kdy každý
vykonává jen konkrétní práci. Příští zimu vy nebo někteří jiní uživatelé budete používat SHERPU tolik, že ani neotočíte
klíčkem, abyste vypnuli motor po dokončení práce, protože jej využijete k lovu nebo lovení ryb z ledové plochy.